Sada je: pon srp 23, 2018 9:29 am.

Vremenska zona: UTC + 01:00 [LJV]




Započni novu temu Odgovori  [ 7 post(ov)a ] 
Autor/ica Poruka
 Naslov: Povijesne linije GPP-a
Novi postPostano: uto vel 05, 2008 5:03 pm 

Pridružen/a: uto vel 05, 2008 9:21 am
Postovi: 56
Lokacija: Zagreb
Ne znam postoji li kakva monografija GPP-a (poput one za 110 godina ZET-a, dostupne besplatno za skidanje sa službenoga sajta) u kojoj bi bio pregled povijesti GPP-a i pregled povijesnih vozila (autobusa, tramvaja) i linija (autobusnih, tramvajskih) u Osijeku. Primjerice, na portalu Željeznice.net se govori o tome kako je konjski tramvaj nekoć prolazio kroz Tvrđu. To sam saznao nedavno, a zanimalo bi me kako su se mijenjale trase kroz povijest. Smatram da bi to bilo lijepo i zanimljivo.

Ne znam jel' ovo možda off-topic, ali čini mi se da spada ovdje, ako ne, premjestite gdje mislite da se bolje uklapa.

_________________
Ne vjerujem nikome, čak ni samome sebi.


Offline
 Profil  
 
 Naslov: Re: Povijesne linije GPP-a
Novi postPostano: uto vel 05, 2008 6:15 pm 
Site Admin
Avatar

Pridružen/a: ned vel 03, 2008 11:16 am
Postovi: 560
Lokacija: Osijek
GPP i Grad Osijek su nedavno proslavili 80 godina Električnog tramvaja, tako da imam dosta materijala koje smo pripremali za taj događaj, čak postoji i jedna knjižica koja je izdana negdje 80-tih godina koja dosta govori o povijesti GPP-a. Trenutno sada nemam baš vremena kako bih to "sredio" za web (informatizacija ide 100 na sat pa radim i radim :D ).
Ali evo otvaram forum: "Povijest GPP-a" i započinjem ga jednim tekstom prenesenim sa "Wiki" a čim stignem ubacujem sve moguće materijale koje posjedujemo.

_________________
Admin


Offline
 Profil  
 
 Naslov: Re: Povijesne linije GPP-a
Novi postPostano: uto vel 12, 2008 7:48 pm 
Site Admin
Avatar

Pridružen/a: ned vel 03, 2008 11:16 am
Postovi: 560
Lokacija: Osijek
Osijek je imao organizirani javni gradski prijevoz sedam godina prije Zagreba i 15 godina prije Rijeke. Prije više od 120 godina prometno su bili povezani Gornji grad, Tvrđa i Donji grad, a prva devetkilometarska pruga, po kojoj je vozio konjski tramvaj, sezala je od kapelice sv. Roka u Gornjem gradu kroz tadašnju Dugu ulicu (Strossmayerovu) preko Glavnog trga, pa Kapucinskom kroz Tvrđu i dalje prema Donjem gradu sve do postaje kod današnjeg Dječjeg kazališta. Do kraja 19. stoljeća promet u Osijeku se odvijao zaprežnim kolima te nešto vodenim putovima i željeznicom (od 1869.), no bio je vrlo slab. Godine 1883. formira se Dioničko društvo za izgradnju konjske željeznice u Osijeku (tramvaja). Konjski tramvaj je pušten u promet 10. rujna 1884. godine. Identitet i napredak mjere se prometnom povezanošću i komunikacijama, a Osijek je, zahvaljujući konjskom tramvaju, bio u Europi još prije više od 120 godina!

Prije 81 godinu, 12. prosinca 1926. godine Osijek dobiva elektranu i "Gradski električni tramvaj". Danas, GPP čuva najstariji električni tramvaj s motorom iz 1926. godine kojeg je Bečki muzej htio otkupiti, ali Osječani ponosno čuvaju svoju vezu s Europom iz vremena kada se malo gradova moglo pohvaliti suvremenim gradskim prijevozom.

_________________
Admin


Offline
 Profil  
 
 Naslov: Re: Povijesne linije GPP-a
Novi postPostano: čet vel 14, 2008 8:15 am 

Pridružen/a: uto vel 05, 2008 9:21 am
Postovi: 56
Lokacija: Zagreb
admin je napisao/la:
...ali Osječani ponosno čuvaju svoju vezu s Europom iz vremena kada se malo gradova moglo pohvaliti suvremenim gradskim prijevozom.


Zapravo mi se ne sviđa ova formulacija s "malo gradova" jer načelno ništa ne govori (nekom je malo 10 gradova, u kojem je slučaju tvrdnja, pogotovo za 1926. pogrešna, a nekom je malo 100 ili 1000 ili 10000). Ima li tko kakav podatak o raširenosti gradskoga prijevoza te 1926. u svijetu, Evropi, Balkanu, Kraljevini SHS...? Ne očekujem da se ovdje o tome razglaba u detalje, napokon ovo je povijest GPP-a, ali ono, nekakav red veličine, za realnu usporedbu.

Ono što je zanimljivo da je zapravo gradski prijevoz bio puno komotniji nego danas u smislu da je bio dovoljno brz (katkad i brži nego danas zbog gužve) i da su si ga mogli priuštiti relativno mali gradovi. Mnogi gradovi s više desetaka tisuća stanovnika uopće nemaju gradski prijevoz, a kad su Zagreb i Osijek dobivali prve tramvaje, bili su manji ili jednaki kao današnja Koprivnica koja uopće nema gradskoga prijevoza ili od Slavonskog Broda koji nema tramvaj, ali ne znam ima li ili nema autobuse.

_________________
Ne vjerujem nikome, čak ni samome sebi.


Offline
 Profil  
 
 Naslov: Re: Povijesne linije GPP-a
Novi postPostano: čet vel 14, 2008 3:25 pm 
Site Admin
Avatar

Pridružen/a: ned vel 03, 2008 11:16 am
Postovi: 560
Lokacija: Osijek
Ovo je bio jedan odlomak iz jedne knjige o povijesti Gradskog prijevoza u Osijeku,koja je izdana negdje 80-ih godina.
Ne vidim zašto ti se ne sviđa ova formulacija s "malo gradova" jer pod time autor sigurno nije niti mislio na ukupan broj gradova na svijetu niti na ukupan broj gradova koji imaju Gradski prijevoz nego je naravno mislio na gradove veličine Osijeka ili malo veće od Osijeka (uglavnom čisto ne vjerujem da on tu priča o nekakvoj detaljnoj statistici).A i sam si zaključio:

BMT je napisao/la:
Mnogi gradovi s više desetaka tisuća stanovnika uopće nemaju gradski prijevoz, a kad su Zagreb i Osijek dobivali prve tramvaje, bili su manji ili jednaki kao današnja Koprivnica koja uopće nema gradskoga prijevoza ili od Slavonskog Broda koji nema tramvaj, ali ne znam ima li ili nema autobuse.


Vjerujem da je autor simbolički upotrijebio "malo gradova" više kao izraz (malo je ljudi...,malo je takvih kao... itd.), a ne kao nekakvu analizu.Iako to u knjizi nije posebno naznačeno ja sam to tako shvatio, tako da vjerujem da si dobio pogrešan dojam pa smatram da ti se ne bi trebala ne sviđati ova formulacija :D .
Ma šalim se, moja greška je zbog odabira skraćenog odlomka :roll:

Ne znam baš puno o povijesti Gradskog prijevoza u Osijeku pa prenosim ono što usput pronađem.Moderatori su dobili zadatak da iskopaju sve što se može pronaći o ovoj temi pa ćemo vidjeti....

_________________
Admin


Offline
 Profil  
 
 Naslov: Re: Povijesne linije GPP-a
Novi postPostano: čet vel 14, 2008 11:14 pm 

Pridružen/a: uto vel 05, 2008 9:21 am
Postovi: 56
Lokacija: Zagreb
Baš sam čitao o tramvaju u Bilbau (dodirna je točka to što imaju dvosmjernu jednometarsku prugu; interesantno, jednometarska pruga je i kod njihova metroa). I sad kaže da su u povijesti imali konjski tramvaj od 1876. (tad je Bilbao imao 35 000 stanovnika), a strujni od 1896. (naglo se povećao broj stanovnika na čak oko 75 000).

_________________
Ne vjerujem nikome, čak ni samome sebi.


Offline
 Profil  
 
 Naslov: Re: Povijesne linije GPP-a
Novi postPostano: pet vel 15, 2008 12:37 am 
Site Admin
Avatar

Pridružen/a: ned vel 03, 2008 11:16 am
Postovi: 560
Lokacija: Osijek
Evo još nekoliko zanimljivosti opčenito o tramvajima.
Prvi prototip električnog tramvaja napravio je Ruski inžinjer Fyodor Pirotsky, on je modificirao "konjski" tramvaj tako da bude pogonjen el. energijom.Izum je testiran 1880 god. u Saint Petersburgu.Prvi svjetski el. tramvaj pušten je u rad u Lichterfeldeu, blizu Berlina 1881 god. izgradio ga je Werner von Siemens.Inače Siemens AG je prvi predstavio el. pogon na International Electricity Exhibitionu u Parizu.

_________________
Admin


Offline
 Profil  
 
Prikaži postove “stare”:  Redanje  
Započni novu temu Odgovori  [ 7 post(ov)a ] 

Vremenska zona: UTC + 01:00 [LJV]


 Online

Trenutno korisnika/ca: / i 1 gost.


Ne možeš započinjati nove teme.
Ne možeš odgovarati na postove.
Ne možeš uređivati svoje postove.
Ne možeš izbrisati svoje postove.
Ne možeš postati privitke.

Traži:
Forum(o)Bir:  
 
cron

Fatal error: ./cache/ is NOT writable. in C:\Users\gpposije\gpp-osijek.com\wwwroot\forum\includes\acm\acm_file.php on line 103